Banjolučki brend
Da kriza nije sve uništila dokaz je i ova priča. Naime, donosimo priču o poznatom banjalučkom brendu – siru Trapistu koji se proizvodi u samostanu “Marija Zvijezda”.
Već 130 godina sir trapist proizvodi se u ovom samostanu
Banjolučki brend
Da kriza nije sve uništila dokaz je i ova priča. Naime, donosimo priču o poznatom banjalučkom brendu – siru Trapistu koji se proizvodi u samostanu “Marija Zvijezda”.
Već 130 godina sir trapist proizvodi se u ovom samostanu. Davne 1869. godine Opat Franz Pfanner je došao u Banjaluku i započeo gradnju trapističkog samostana, kojem je kasnije dao ime “Marija Zvijezda”.
Neumorni graditelji, trapisti, odmah su započeli sa osnivanjem poljoprivredno-zanatsko-industrijskog kabineta u čijem su sastavu ciglane, pilane, sušare, kovačnice, mlinovi…
Kako i njegovo ime označava, sir Trapist potiče od redovnika trapista, iz stogodišnje tradicije koja se prenosi iz samostana u samostan, sve do danas. Za izradu ovog sira koristi se neobrano kravlje mlijeko koje se prerađuje neposredno nakon muže. Sir je žućkaste boje, lak za rezati i nije lijepljiv. Mekan je i čistog mirisa specifičnog po mlijeku i slatkog okusa.
Recept po kome se pravi ovaj sir je tajna, i znaju ga samo dva monaha. Pravo na pravljenje sira trapista imaju isključivo monasi ovog samostana i jako su ponosni na to. O kvalitetu sira govore i brojne nagrade i medalje koje su osvojili. Kažu da postoji dosta sireva u regionu koji nose ime Trapist, ali samo njihov sir ima ukus stogodišnje tradicije.
Zajednička proizvodnja sira i saradnja sa trapističkog samostana sa zemljoradničkom zadrugom Livač započela je 2008. godine.
Župnik Otac Tomislav Topić kaže da nisu veliki proizvođači ali da ono što naprave to i prodaju. “Razvili smo tržište po cijeloj Bosni i Hercegovini, a izlazimo i u Hrvatsku. Dnevno proizvodemo 60 kolutova sira, gdje jedan kolut teži oko 2 kg”, reko je otac Topić.
Od 2010. godine proizvodnja se povećala za 30%, te su morali raditi u dvije smjene.
“Kriza nije uticala na naš proizvod i na plasman, naprotiv, potražuje se više nego što smo u mogućnosti da proizvedemo. 2011. godina je prošla dobro, kriza nije poremetila ni prodaju i proizvodnju”.
Koliko Banjalučani cijene svoj brend pokazala je i anketa na sajtu ovog proizvođača, prema kojoj je 74% glasova ocijenilo ovaj proizvod kao vrlo dobar.
izvor: Snježana Marković, www.banjaluka.com